دلایل ترس از سخنرانی

به طور کلی،گزارش می‌شود از هر چهار نفر یک نفر هنگام سخنرانی و ارائه در مقابل مخاطبان دچار اضطراب می‌شود. ترس از سخنرانی، رابطة نزدیکی با احساس و تفکرات سخنران، هنگام سخنرانی، در میان جمعیت دارد.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود افراد از سخنرانی در جمع بترسند و از آن اجتناب کنند. از لحاظ فیزیولوژی، احساس ترس و حالت انگیختگی یک واکنش طبیعی است که مغز در موقعیت های تهدید آمیز از خودش نشان می‌دهد. این احساس در برخی از افراد کمتر و در برخی بیشتر است. به صورت کلی، برخی افراد اضطراب بیشتری را در موقعیت های مختلف تجربه می کنند. مورد بعد که خود عامل ایجاد کنندة ترس است از اندیشه های ما سرچشمه می گیرد. این احساس وقتی به وجود می‌آید که فرد سخنران، سخنرانی خود را بیش از حدی که لازم است، از منظر مخاطب، ارزیابی می‌کند و می‌توان عنوان کرد که در این مورد خودشناسی تا چه میزان تاثیرگذار است. آیا ما خود را فردی کسل‌کننده می‌دانیم؟ آیا فکر می‌کنیم توانایی فن بیان و مدیریت ترسمان را نداریم؟ یا آیا برعکس این موارد می‌اندیشیم؟ این مورد صراحتا به باور ما نسبت به خودمان بر می‌گردد؛ اینکه تعریف ما از خودمان چیست و خود را چه گونه می‌بینیم؟

در این بین، می توان به چند عامل دیگر که در به وجود آمدن اضطراب نقش دارند اشاره کرد:

نبود تجربة کافی که باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود، ترس از نحوة بیان ایدة جدید و واکنش حضار و ترس از سکوت و وقفه های طولانی که ممکن است بین صحبت هایتان پیش بیاید(در عین حال که ممکن است حضار آن را وقفه های برنامه ریزی شده تلقی کنند).

عامل مهم و تاثیرگذار دیگر توانایی و مهارت فرد سخنران است. بسیاری از مردم خود را به طور ذاتی سخنران و گوینده می دانند؛ اما باید به این نکته توجه کنند که همیشه برای رشد و افزودن آگاهی خود باید تلاش کنند؛ به علاوه، سخنرانانی که برجسته هستند و در خاطر ما ثبت می‌شوند، افرادی هستند که به درستی بر روی مهارت‌هایشان کار کرده‌اند. باید دانست اعتماد به نفسی که از کسب این مهارت ها بدست می‌آید مانند پادزهری برای ترس‌ها عمل می‌کند.

با شناخت عوامل ترس می‌توان ترس حاصل را مدیریت کرد یا آن را کاهش داد، اما چگونه؟

راه های غلبه بر ترس در سخرانی

1-بدن خود را به آرامش دعوت کنید و از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

تکنیک‌‌هایی مانند نرمش‌های قبل از سخنرانی، تنفس عمیق و صحیح، حفظ آرامش هنگام تفکر و… تجربة ترس را کاهش می دهد و مانع از اختلال در سخنرانی می‌شود. همراه کردن این تکنیک ها در هنگام سخنرانی باعث می شود سخنران بهترین عملکرد را از خود ارائه دهد.

2-باورتان را نسبت خود تغییر دهید و به خودآگاهی صحیحی برسید

بخش عمدۀ ترس های ما به دلیل وجود باورهای غلط درمورد خودمان است؛ چرا که این باورها، همانطورکه در ابتدای متن هم اشاره کردم، می توانند غیرواقعی یا حتی با تجربة پیشین مخاطبان از سخنرانی‌تان مغایرت داشته باشند.

در واقع، می‌توان گفت مادامی که به باور صحیحی از سخنرانی خود نرسید، باید تبعاتش را هم قبول کنید؛ چون در اینجا به جای اینکه شما باورهایتان را به چالش بکشید این باورها هستند که شما را به چالش می‌کشند.

پس در ابتدا به خودآگاهی برسید؛ سپس بر اساس آن، باورهای خود را بسازید.

3-تمرکز خود را از تلاش برای پذیرفته شدن در نظر مخاطب، به نحوة برقراری ارتباط و ارائه‌ی محتوا تغییر دهید

از بهترین دستاوردهای این عمل این است که خود را از ارزیابی و قیاس رها کرده‌اید؛ چرا که در اینجا شما سخنرانی را زمینه‌ای برای برقراری ارتباط و صحبت کردن برای مخاطبانتان می بینید نه زمینه‌ای برای مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفتن. این تغییر دیدگاه باعث می شود شما دیگر نگران واکنش مخاطبان نباشید و بر اینکه چگونه بهتر پیام خود را به مخاطبانتان منتقل کنید متمرکز شوید.

4-آمادگی برای ارائه‌ی سخنرانی در جمع، حاصل کل فرایند کسب مهارت‌های لازم و به نمایش گذاشتن تمرینات شماست

میزان آمادگی شما رابطة مستقیمی با میزان اعتماد به نفستان دارد. به نسبتی که آمادگیتان بیشتر باشد، اعتماد به نفستان نیز بیشتر می‌شود. از جمله راه‌های کسب این آمادگی، می‌توان به این پیشنهاد اشاره کرد که در صورت امکان حتما قبل از روز سخنرانی به مکان مقرر بروید و جایگاه قرارگیری تجهیزات و حتی مسیر رفت و آمد را به خاطر بسپارید تا فضا برایتان غریب و ناآشنا نباشد و تسلطتان به محیط بیشتر شود.

در کنار تمام این راه کارها یکی از بهترین روش ها این است که خود را جدا از مخاطبانتان احساس نکنید. بهتر است زبان مشترک بینتان را پیدا کنید و با حضار همراه شوید؛ به این صورت، آن‌ها را متقاعد کرده‌اید که مجری و سخنرانی توانمند و با اعتماد به نفس هستید و فاصله‌ای میان‌تان نیست. بدین ترتیب، مخاطبان راحت‌تر به شما و گفته هایتان اطمینان خواهد کرد.

5- برای صحبت کردن فرصت ها را غنیمت بشمارید

یافتن و ایجاد موقعیت ها به شما این فرصت را می‌دهد که آموخته های خود را تمرین و از تجربیات خود در جهت رشدتان استفاده  کنید. بدین معنی که از هر فرصتی برای تمرین و تکرار اندوخته هایتان استفاده کنید. سخنرانی در جمع های کوچک، چه بسا خانوادگی و دوستانه، را فراموش نکنید و از آن‌ها بخواهید نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند. همچنین در کنار این راه‌ها، شما می‌توانید از سخنرانی‌هایتان قبل از برگزاری، فیلمی تهیه و مشاهده کنید و خودتان تحلیل‌گر سخنرانی خود بشوید.

——————————————

منابع:

https://www.psycom.net/glossophobia-fear-of-public-speaking

https://www.quietrev.com/overcome-your-fear-of-public-speaking/