یکی از آیتم­های مهم در موفقیت، هنر بازاریابی و فروش می­باشد. امروزه تاثیر بازاریابی را می­توان در تمامی مشاغل به وضوح رویت کرد. به عنوان مثال، شما طراح گرافیست هستید. برای آنکه بتوانید هنر و تخصص خود را به دیگران معرفی کنید؛ باید توانایی بازاریابی و متقاعدسازی فرد مقابل را داشته باشید. پس حتی برای ارائه خدمات نیز، مهارت فروش، رُکن مهمی به شمار می­رود. برای موفقیت در این عرصه باید توانایی­های گوناگونی را کسب کنید که یکی از مهم­ترین و اصلی­ترین آنها، فن بیان در فروشندگی می­باشد.

قطعا بارها برای شما پیش آمده که نیاز زیادی به خرید محصولی دارید اما درباره بعضی از ویژگی­های آن، دچار تردید هستید. در این بین، اگر فروشنده از فن بیان برای متقاعدسازی شما استفاده نماید؛ قطعا شما نیز محصول را خریداری کرده و نیازتان برطرف خواهد شد.

به همین دلیل، در این مقاله به تکنیک­ ها و روش های بهبود فن بیان در فروشندگی می­پردازیم.

آموزش فن بیان با مشتری

حال که با اهمیت فن بیان برای فروش آشنا شدید؛ به تکنیک های مهم درباره آموزش فن بیان با مشتری می­پردازیم.

فن بیان قوی فروشندگی | روانشناسی فروشندگی

استفاده از ادبیات و لحن مناسب

اولین نکته­ای که برای تقویت فن بیان در فروشندگی باید انجام دهید؛ استفاده از ادبیات و لحن مناسب است. به طور مثال، اگر به مشتری خود بگویید: ” چیز دیگه­ای هم می خواهید؟ ” ابن جمله اکثراً حس ناخوشایندی را در فرد مقابل ایجاد می­کند. اما اگر با جمله ” کمک دیگری هم از من ساخته است؟ ” با مشتری خود صحبت کنید؛ حس خوبی را در او ایجاد کرده و احتمال تبدیل شدن به خریدار را تقویت می­‌نمایید.

فن بیان با مشتری | فن بیان در فروشندگی

استفاده از ادبیات مثبت

یکی از موضوعاتی که باعث می­­شود مشتریان ارتباط خوبی را با شما برقرار کنند؛ استفاده از ادبیات مثبت است. به عنوان نمونه، مشتریتان محصولی را می­خواهد که در حال حاضر موجودی ندارید. می­توانید به جای آنکه بگویید : ” خیر، این محصول را نداریم.” با عبارت ” حتما پیگیری می­کنم و به شما اطلاع می­دهم.” حس خوشایندی را در مشتری خود ایجاد نمایید.

از نام مشتری استفاده کنید

یکی از شیوه های بازاریابی، استفاده از نام مشتری است. زیرا این حالت حس دوستی و اعتماد را برای فرد مقابل ایجاد می­کند. روانشناسی افراد را یاد بگیرید

مهارت در فروشندگی | فن بیان در فروشندگی

یکی از علومی که برای موفقیت در فروش بسیار مهم و کاربردی است؛ روانشناسی می­باشد. باید در ابتدا مشتری خود را از نظر شخصیتی آنالیز کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری با ادبیاتی صمیمی با شما صحبت می­کند؛ شما نیز همانگونه پاسخگو باشید و یا اگر مشتری شما، فردی جدی است، شما نیز جدی برخورد کنید و به هیچ عنوان شوخی و یا با صمیمیت صحبت نکنید.

کتابی و کلیشه­ ای صحبت نکنید

اگر با مشتری خود به صورت پیام در ارتباط هستید؛ مانند یک ربات برخورد نکنید و به گونه­ای صحبت کنید که فرد متوجه شود که با نیرو انسانی در حال مکاتبه می­باشد.

فن بیان قوی در فروشندگی |فن بیان در فروشندگی

جملات برقراری ارتباط با مشتری

عبارت­ها و جملاتی هستند که بهتر است برای ارتباط بهتر و تقویت فن بیان در فروشندگی از آنها استفاده نمایید. این جملات عبارت اند از:

از شکیبایی شما سپاسگزاریم

اگر در هنگام ارسال پیام از سوی مشتری، امکان پاسخگویی برایتان مقدور نیست، حتما از عبارت “از شکیبایی شما سپاسگزاریم” استفاده کنید تا مشتری بداند در اسرع وقت پاسخگو خواهید بود. به هیچ عنوان پیام مشتری را بی پاسخ نگذارید.

مشکل شما در اسرع وقت حل می­ شود

بعد از آنکه مشتری مشکل خود را مطرح کرد؛ می­توانید با مرور مشکل، از این موضوع که آیا به درستی متوجه مشکل شده­اید با خیر؛ اطمینان حاصل نمایید. سپس اگر پاسخ و یا راه حل موضوعی که از جانب مشتری مطرح شده است را نمی­دانید؛ با عبارت “مشکل شما در اسرع وقت حل می­شود” به او اطمینان حل موضوع را بدهید و سپس پیگیری­های لازمه را انجام دهید. هیچگاه به مشتری نگویید: ” نمی­دانم مشکلتان چگونه حل می­شود” ­به مشتری خود اطمینان دهید تا حل کامل مسئله مطرح شده کنار او هستید.

فن بیان قوی در فروشندگی

جمع بندی

فن بیان در فروشندگی موضوع مهمی است که نکات فراوانی دارد. در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر به برخی از موارد مهم در این موضوع بپردازیم. اما اگر محصول و یا خدمتی را برای فروش دارید؛ پیشنهاد می­کنیم حتما دوره آموزش فن بیان در کسب و کار را که به صورت رایگان می­توانید از سا دریافت کرده و مهارت خود را افزایش دهید.