رهبری کاریزماتیک چیست؟ (به چه کسانی کاریزماتیک می گویند؟)

در ابتدا توضیح مختصری از این سبک رهبری داشته باشیم، رهبری کاریزماتیک سبکی از رهبری است که می توان آن را آمیزه‌ای از جذابیت منحصر به فرد، مهارت ارتباطی قوی و توانمندی در متقاعدسازی برشمرد.

رهبران کاریزماتیک می توانند پیروان یا کارمندان خود را به سمت والاترین ارزش ها و هدف هایشان توسط ایجاد حس اعتماد و برقراری ارتباط روشن، ترغیب کردن و به شوق درآوردن و همچنین الهام بخشیدن و انگیزه دادن، سوق دهند و هدایت کنند.

همانطور که اشاره کردیم رهبری کاریزماتیک سبکی از رهبری است که بر خصیصه های کاریزما متکیست تا رفتار و اتفاق مورد نظر را ایجاد کند، رشد کارکنان سازمان را شکل دهند و به منافع و نتایج مورد نظر منتهی شود.

 

10ویژگی یک رهبر کاریزماتیک

در این جا چند ویژگی از ویژگی هایی این دسته از رهبران را نام می بریم:

1-رهبران کاریزماتیک شنونده های خوبی هستند

رهبران کلاریزماتیک به ندرت بین صحبت هایتان وقفه ایجاد می‌کنند و  باعث حواس پرتی تان می شوند، آنها بر آنچه می‌گوید متمرکز اند و توجه قابل توجهی از خود نشان می دهند که در پی آن باعث می شود عکس العمل صحیح و بجایی به گفته های تان داشته باشند.

 

2-ربان بدن گرمی دارند

از بارزترین نشانه های یک رهبر کاریزماتیک داشتن زبان بدن گرم و مثبت است آنها تماس چشمی دقیق و بسیار خوبی برقرار می‌کند و اشتیاق به صحبت با شما در چهره شان مشهود است.

ویژگی های یک رهبر کاریزماتیک

3-مهارت فوق العاده در برقراری ارتباط دارند

آن‌ها توانایی شبکه سازی و مهارت فوق العاده در برقراری ارتباط دارند و به مخاطبشان احساس مهم و با ارزش بودن را منتقل می کنند، ضمن اینکه در برهه‌ های سخت با کارمندان سازمان شان همراهی می‌کنند و در زمانی که شرایط به سامان است به کمک آنها می آیند تا ثابت قدم باشند.

 

4-رهبران کاریزماتیک برای کارمندان خود ارزش آفرینی می‌کنند

رهبران کاریزماتیک برای کارمندان خود ارزش آفرینی می کنند و برای آنها احترام زیادی قائل می شود، آنها همچنین این توانایی را دارند که به کارمندان سازمان شان نشان دهند که مشارکت و همکاری آنها چگونه بر منافع استراتژیک سازمان اثر گذاشته و مفید واقع شده. رهبران کاریزماتیک روحیه وفاداری زیادی را به کارمندان خود القا می کنند و مشوق شان هستند.

 

5-تسلط بر ویژگی‌های خود

یک رهبر کاریزماتیک بر ویژگی‌های خود کاملاً تسلط داشته و می داند کدام یک از آن ویژگی ها او را از سایر افراد متمایز می کند و در این بین می‌کوشد این ویژگی ها را تقویت کند و بهبود مستمر را در خود پدید آورد.

 

6-داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس

از شاخص‌ترین ویژگی های رهبران کاریزماتیک داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس است و تمام حالات چهره، بیان و بدن آنها به نوعی با هم هماهنگ است که تداعی کننده این دو ویژگی در آنها می باشد، آنها به درک عمیق و صحیحی از خود رسیده اند که خود را همانطور که هستند قبول کرده اند و در جهت رشد و تعالی خود پیش می روند و هیچ گاه دل مشغولی این را که دیگران درباره آنها چه می گویند ندارند.

ویژگی های یک رهبر کاریزماتیک

7-درک بالایی از شرایط دارند

آنها درک بالایی از کلمات دارند و به قول معروف می‌دانند که هر حرف جایی و هر نکته مکانی دارد پس در واقع متوجه هستند که چه زمان و چه حرفی مناسب گفتن است و چه زمانی خیر و در صورت لزوم می بایست حرف‌شان را به صورت مختصر بیان کنند. آنها به این جمله از ناپلئون هیل معتقدند که می گوید: به یاد داشته باشید که سکوت ممکن است بسیار موثرتر از کلمات عصبانی و نابهنجار شما باشد.

 

8-رهبران کاریزماتیک دوست داشتنی هستند

رهبران کاریزماتیک دوست داشتنی هستند اما این مورد نه صرف رهبرانی می شود که مهربان هستند که  دقیقاً به علل دوست داشتن و دوست داشته شدن برمی‌گردد، مردم به طور معمول کسانی را دوست دارند و یا به بیان بهتر قبول دارند که آرزو می کنند شبیه آنها باشند، آنها می خواهند پا جای قهرمانان و الگوهای خود بگذارند و این امر در مورد رهبران کاریزماتیک نیز صادق است آنها منعکس کننده آرمان‌های افرادی هستند که برایشان جذابیت منحصر به فردی دارند.

 

9-اصالت دارند

رفتار و سبک و سیاق برخورد رهبران کاریزماتیک نشان دهنده اصالت آنهاست. آنها اهل ظاهر سازی و خودنمایی نیستند.

10-قدرت ریسک پذیری بالایی دارند

رهبران کاریزماتیک از قدرت ریسک پذیری بالایی برخوردارند و برای رسیدن به اهدافشان تمام عزم خود را جزم می کنند و در این راه ثابت قدم هستند بعلاوه اینکه در این راه ممکن است با شکست نیز مواجه شوند اما خود را نمی بازند و علت اشتباه را به سرعت بررسی و روش خود را اصلاح می کنند، آنها برای خواسته خود تلاش می کنند.

به یاد داشته باشید مردم با کسانی که در شکست غرق می شوند همدردی می کنند اما کسانی را که از شکست به موفقیت می رسند تحسین.

 

 

این 10 مورد از ویژگی ها را ما به شما گفتیم الان از شما می خواییم در بخش کامنت به ما بگویید:

از نظر شما یک رهبر کاریزماتیک چه ویزگی هایی دارد؟

 

منابع:

https://www.noormags.ir/

https://yscouts.com/

https://www.rajeshseshadri.com/